Vozili smo novi Citroen C3 SX 1.4i

Vozili smo novi Citroen C3 SX 1.4i

Vozili smo novi Citroen C3 SX 1.4i

Prva generacija Citroenovog modela C3 na tržištu se pojavila 2002. godine i prodata je u više od 2 miliona primeraka. Blagi redizajn C3 je doživeo 2006. godine, a sada je pred nama nova druga generacija Citroenovog C3 modela.

Citroen je oduvek težio ekstravaganciji i nekonvencionalnom dizajnu što dokazuje svakim novim modelom. Iako je dizajn modela C3 logičan nastavak Citroenove originalne ideje, novi C3 je zadržao sve kvalitete prethodnika, otišao nekoliko koraka dalje i sada izgleda čvršće, ozbiljnije i kvalitetnije.

Novi Citroen C3 je dizajniran tako da privlači pažnju kako muških tako i ženskih vozača. Proizvodi se isključivo sa petoro vrata dok sa troje vrata dolazi ekskluzivnija verzija DS3.

Prednjim delom novog C3 modela dominiraju veliki farovi, velika maska hladnjaka presečena malim branikom na kome se nalazi nosač registarske tablice i svetla za maglu. Na zadnjoj strani automobila uočavamo velike zadnje svetlosne grupe koje svojim oblikom podsećaju na boomerang.

Na našem tržištu C3 će biti dostupan sa ukupno sedam verzija motora. U ponudi će biti tri verzije dizel HDI motora od 70, 90 i 110 KW i četiri benzinska 1.1, 1.4, Vti 95 i Vti 120 koji zadovoljavaju Euro 5 standard o izduvnim gasovima. Svi modeli motora imaju manuelne petostepene ili šestostepene menjače, dok Vti 120 pruža mogućnost izbora menjača između manuelnog petostepenog ili četvorostepenog automatika.

Posredstvom kompanije Vitro Group, generalnog zastupnika i distributera Citroenovih vozila za tržišta Srbije i Crne Gore, na raspolaganju nam je bio model C3 SX 1.4i. Od opreme je imao automatski klima uređaj, auto radio CD/MP3, tempomat i limitator brzine, putni računar, 6 x Air bag, ABS sa elektronskom raspodelom sile kočenja i podrškom pri naglom kočenju, svetla za maglu, električne spoljne retrovizore, progresivni servo upravljač, električne podizače prednjih prozora, centralno zaključavanje sa daljinskom komandom, metalik boju i rezervni točak standardnih dimenzija.

Testirani model je imao zapreminu motora 1360 ccm sa maksimalnom snagom od 54 kW na 5400 o/min i maksimalnim obrtnim momentom od 118 Nm na 3300 o/min. Po fabričkim podacima novi C3 sa ovim motorom do 100 km/h ubrzava za 14,2 s, a maksimalna brzina iznosi 163 km/h. Za ubrzanje od 80 do 120 km/h u petom stepenu prenosa potrebno mu je oko 20 s. Sa ovim motorom uparen je petostepeni manuelni menjač koji korektno vrši izmene stepena prenosa, ali bi svakako mogao da bude malo precizniji sa kraćim hodom. Prenosni odnosi u menjaču su tako proračunati da je već u režimu od 2.000 do 2.500 o/min moguće prebacivanje u viši stepen prenosa. Tokom vožnje motoru više prija režim rada na nižim obrtajima. Na 2000 o/min u petom stepenu prenosa automobil se kreće brzinom od oko 70 km/h dok je na 3000 o/min brzina oko 110 km/h.

Potrošnja goriva je izuzetno optimizovana. Na otvorenom putu potrošnja se kreće oko 5 litara na 100 km, po gradu oko 8 litara, a u kombinovanoj vožnji potrošnja se kreće oko 6,3 litara na 100 km. Prosečna potrošnja na testu kretala se oko 6,8 l/100 km.

Ogibljenje Citroena C3 je projektovano tako da prvenstveno doprinosi konforu. Macpherson napred i torziona osovina pozadi zaslužni su za unapređenu stabilnost i upravljivost. Prilikom oštrih manevara i u složenim krivinama udobnost nije dovedena u pitanje preteranim naginjanjem karoserije i neprijatnim proklizavanjem. Međutim, tokom vožnje uvek treba imati na umu da njegovo ogibljenje nije projektovano za sportski stil vožnje, već da pruži konfor i udobnost putovanja.

Kočioni sistem se sastoji od diskova na prednjoj strani i doboša na zadnjoj strani. Opremljen je standardnim ABS-om. Kod novog C3 modela, Citroen nije odustao od BAS sistema (Brake Assist - sistem pomoći pri naglom kočenju). BAS "nadgleda" kojom brzinom se pritiska papučica kočnice i na osnovu toga procenjuje da li se radi o paničnoj situaciji. U slučaju naglog kočenja sistem omogućava da se brže dostigne optimalan pritisak kočenja, čime se smanjuje zaustavni put. Aktiviranjem BAS sistema smanjuje se otpor na papučici kočnice, a povećava se efikasnost kočenja.

Ulaskom u automobil, vozač brzo pronalazi idealnu poziciju za upravljačem. Položaj vozača je veoma dobar, preglednost je sasvim dobra što u velikoj meri doprinose i izuzetno veliki retrovizori. Za materijale od kojih je izrađen enterijer novog C3 modela može se reći da su veoma kvalitetni. Svi tasteri na instrument tabli su lepo oblikovani, uklopljeni i logično postavljeni tako da ne zahtevaju duži period privikavanja. Termo-obložena instrument tabla je ojačana ukrštenim trakama i ofarbana je u dve boje crnu i sivu, pri čemu siva boja odaje utisak hromirane površine. Primećuje se da je velika pažnja posvećena detaljima što se najbolje može videti po načinu uklapanja ivica i žljebova. Volan je zadebljan i opšiven kožom. Donji deo volana je zaravnjen a u gornjem delu obruča na mestu gde obično stoje palčevi vozača postoje dodatna zadebljanja. Volan ima mogućnost podešavanja po visini i dubini što dodatno omogućava pronalaženje idealne pozicije za vožnju. Nožne komande su ispravno postavljene tako da na dužim putovanjima ne dolazi do upredanja i krivljenja tela vozača. Lagane su za upotrebu tako da će i pripadnice nežnijeg pola uživati za upravljačem novog C3 modela. Polica za odmaranje ruku koja se nalazi između vozačevog i suvozačevog sedišta vrlo je praktična za korišćenje na dužim putovanjima kada se menjač ne koristi tako često, ali smeta prilikom korišćenja u gradskoj vožnji, gde je ruka često na menjaču i ručnoj kočnici. Ova polica može da stoji i u uspravnom položaju, tako da ako vam u gradskoj vožnji smeta možete je podići, a na otvorenom putu je ponovo spustiti i uživati u izuzetno prijatnoj i udobnoj vožnji. Izuzetnoj udobnosti dodatno doprinose i veoma udobna sedišta kako napred tako i pozadi. Prednja sedišta imaju naslon koji pruža odličnu potporu kičmi, a sedalni deo vas ni nakon 200 pređenih kilometara neće primoravati na odmaranje. Iako Citroen sa ponosom ističe da je novi C3 najmanji model u konkurenciji gradskih automobila "B" segmenta to se u vozilu ne može lako primetiti. Naprednim dizajnom enterijera obezbeđen je izuzetno dugačak hod za pomeranje prednjih sedišta. Iako je priličan konfor omogućen i putnicima na zadnjem sedištu, ipak je najveća pažnja posvećena vozaču i njegovom prtljagu. Prtljažnik ima zapreminu od 300 litara i po tom pitanju nema rivala u svojoj klasi. Po potrebi naslon zadnje klupe se preklapa u odnosu 60:40. Sa preklopljenim zadnjim sedištima zapremina prtljažnika se povećava na 1300 litara. Na zadnjem sedištu udobno mogu da se smeste osobe čija je visina oko 1,80m. Malo više prostora na zadnjoj klupi, Citroenovi dizajneri uspeli su da obezbede korigovanjem položaja za sedenje. Naslon zadnjeg sedišta je nešto viši kao i sam položaj sedenja. Na taj način dobilo se nešto više prostora za noge na zadnjem sedištu.

Enterijer je projektovan tako da nema velikih mesta za odlaganje sitnica već su ta mesta manja i raspoređena svuda po kabini. Džepovi na zadnjim vratima su nešto manji, ali dovoljno veliki da prime recimo futrolu za naočare. Potrebna vozačka dokumenta je moguće smestiti u naslonu za ruke između vozača i suvozača.

Zvučna izolacija i akustika automobila su odrađeni na izuzetnom nivou. Buka od motora i točkova je veoma prigušena, a vibracije i neravnine na putu ne prenose se na enterijer vozila, tako da se stiče utisak da automobil "pliva" po putu.

Na instrument tabli odmah ispred vozača u tri kruga su pozicionirani brzinomer, obrtomer i LCD ekran putnog kompjutera, merač nivoa goriva i displej koji preporučuje određeni stepen prenosa. Ovaj sistem je povezan sa manuelnim menjačem i savetuje promenu na viši stepen prenosa kako bi se ostvarila najbolja potrošnja goriva. Na centralnom delu instrument table se nalaze glavne kontrole radija i automatskog klima-uređaja kao i displej na kome se prikazuju informacije o potrošnji, pređenoj kilometraži itd.

C3 poseduje fabrički osveživač kabine koji ima mogućnost regulisanja intenziteta mirisa unutar vozila. Osveživač se ubrizgava u ventilacione kanale i putem ventilacije se širi kabinom. Moguće je dopunjavanje osveživača.

Audio Hi-Fi sistem sa zvučnicima u prednjim i zadnjim vratima i tweeterima na gornjoj strani instrument table uz odličnu akustiku vozila pruža izuzetno prijatan muzički ugođaj. Sistem nije preterano snažan, ali ima jasan i čist zvuk veoma dobrog kvaliteta.

U predelu ručne kočnice nalaze se dve pomoćne utičnice. Jedna je za 12V, a druga je za AUX ulaz koji sadrži po jednu USB i JACK utičnicu. AUX priključak omogućava povezivanje audio sistema sa odgovarajućom prenosnom opremom. Ima mogućnost čitanja raznih formata fajlova (mp3, wav, wma ...).

Sa leve i desne strane upravljača pored komandi za upravljanje brisačima i svetlima, nalaze se džojstik za upravljanje audio sistemom kao i džojstik za upravljanje tempomatom i limitatorom brzine.

Pokazivač pravaca ima funkciju "autoput" koja je najkorisnija prilikom promene trake na brzim putevima. Aktivira se kratkim pritiskom bez prelaska preko tačke otpora kada će se odgovarajući migavci uključiti samo tri puta.

Novi Citroën C3 ima mnogo aduta u borbi sa konkurencijom. Dopadljiv dizajn, mala potrošnja, petoro vrata i cena koja maksimalno opravdava ono što se dobija svideće se prvenstveno onima koji komfor, udobnost i ekonomičnost stavljaju ispred sportske vožnje i odličnog ležanja u krivinama.

Novi C3 nije ni u jednom segmentu razočarao, ostavio je vrlo jak utisak i svako ko je u potrazi za praktičnim automobilom trebao bi na njega da obrati pažnju.

Tehnički podaci modela Citroen C3 SX 1.4i :

Motor
Radna zapremina, (litara/cm³) 1.4 / 1360
Konstrukcija motora 4-cilindrični benzinski motor
Maksimalna snaga KW 54
Maksimalan obrtni moment Nm pri 1/min 118 / 3300
Kategorija emisije izduvnih gasova Euro 5
Menjač Manuelni 5
Performanse
Maksimalna brzina, (km/h) 163
Ubrzanje od 0-100 km/h, (s) 14.2
Dimenzije i masa
Dužina, (mm) 3940
Širina, (mm) 1730
Visina, (mm) 1510
Međuosovinsko rastojanje, (mm) 2460
Zapremina prtljažnika (l) 300/1300
Zapremina rezervoara (l) 50
Masa praznog vozila (kg) 1030 - 1105
Potrošnja goriva
U gradu, (l/100km) 8.0
Na otvorenom putu, (l/100km) 5.0
Kombinovano, (l/100km) 6.3
Vrsta goriva Bezolovni benzin

Testirani model je imao pneumatike Michelin Energy Saver 185/65 R15 koji imaju smanjen otpor kotrljanja tako da snižavaju potrošnju goriva i emisiju CO2.

Proizvođač daje 2 godine garanciju na motor i mehaničke sklopove bez ograničenja pređene kilometraže, 3 godine garanciju na boju i 12 godina garanciju protiv korozije.

Cena testiranog modela sa PDV-om u kompaniji Vitro Group, generalnog zastupnika i distributera Citroenovih vozila za tržišta Srbije i Crne Gore, iznosi 12.660 evra.

Što se tiče servisiranja, vlasnike novog Citroena C3 očekuje servisiranje na svakih 20.000 km. Dajemo vam cene malog i velikog servisa za model C3 SX 1.4i :

Mali servis koji obuhvata zamenu: ulja, filtera za ulje, filtera polena, podloške kao i radovi obavlja se nakon pređenih 20.000 km i košta 8.700 dinara sa PDV-om.

Veliki servis koji obuhvata zamenu: ulja, filtera ulja, podloške, filtera vazduha, filtera polena, svećica kao I radovi obavlja se nakon pređenih 40.000 km i košta 13.900 dinara sa PDV-om.

Što se tiče troškova za prvu registraciju novog Citroena C3 SX 1.4i, Agencija Tandem, zastupnik Milenijum osiguranja, kaže da sa polisom osiguranja, taksama, tablicama, saobraćajnom dozvolom i tehničkim pregledom troškovi iznose 20.100 dinara.

Ostale slike sa testiranja pogledajte u našoj galeriji Test Novi Citroen C3 SX 1.4i.
 

Za sve dodatne informacije:

VITRO GROUP
11000 Beograd
Radnička 22, Ada
Telefon - 011/35 38 555
Faks - 011/35 38 588
Sajt - www.vitrogroup.rs

Tekst: Nenad Perišić
Foto: Srđan Petrović i Marko Jevtić