Vozili smo: Mazda CX-5

Vozili smo: Mazda CX-5

Vozili smo: Mazda CX-5

Jedno je sigurno - na tržištu SUV modela vlada poprilična gužva, pre svega zbog prodajnih rezultata koje ovi modeli ostvaruju na kineskom, američkom i ruskom tržištu.

 
Konkurencija je u ovom segmentu izuzetno jaka, sa brojnim luksuznim modelima koji nude dosta prostora i atraktivni dizajn, pa je stoga bilo potrebno dosta kreativnosti i rada u stvaranju novog modela koji bi ušao u koštac sa konkurencijom.
 
Kompanija Mazda je osnovana davne 1920, a svoje prvo vozilo proizvela je 1931. godine. Zvanično, sadašnje ime je dobila 1984, do kada je nosila naziv Toyo Cork Kogyo, uprkos činjenici da su svi modeli nosili naziv Mazda. Za vreme II svetskog rata, Mazda je proizvodila oružje, a po kvalitetu su se posebno izdvojile puške.
 
Ime kompanije potiče od staropersijskog božanstva Ahura Mazda, boga znanja, inteligencije i harmonije.
 
Mazda CX-5 je tržišni naslednik modela Tribute, dizajnerski zasnovan na Minagi konceptu, a evropska verzija je premijerno predstavljena na prošlogodišnjem sajmu u Frankfurtu. 
 
Ono što ćete sigurno prvo primetiti kada pogledate CX-5 je njegov spoljašnji izgled, koji vam se neće učiniti poznatim zbog toga što je upravo ovaj model odabran da predstavi novi dizajnerski jezik japanske kompanije, KODO - duša pokreta.
 
Baš zato je izgled CX-5 svež, bez elemenata pozajmljenih sa drugih Mazdinih modela, potpuno jedinstven. Ono što će vam prvo upasti u oči je neobičan izgled zaštitne maske hladnjaka, koja je izbačena napred pa u izvesnoj meri podseća na branik. Sama maska zajedno sa farovima podseća na lice geparda, što nije nimalo slučajna asocijacija Mazdinih dizajnera, jer je reč o najbržoj kopnenoj životinji.
 
Linije automobila, koje se uzdižu ka zadnjem delu, CX-5 daju izgled "grabljivca" u pokretu, a takav će utisak i ostaviti kada ga drugi vozači ugledaju u retrovizoru.
 
Utisak koji će enterijer ostaviti na vas zavisi od toga na koja ćete vrata ući. Ukoliko uđete na suvozačeva vrata, imaće i više nego dovoljno prostora za noge, a i prilično udobno ćete se zavaliti u svom sedištu. Kvalitet materijala kojim su sedišta presvučena (makar u slučaju paketa opreme automobila koji smo mi vozili) je sasvim prosečan.
 
Sa druge strane, ako uđete na zadnja vrata, primetno je da nema puno prostora za noge, pa će biti potrebno da svog saputnika na suvozačevom sedištu zamolite da se pomeri malo unapred. Razlog za to postane jasan prilikom prvog susreta sa izuzetno prostranim prtljažnikom. 
 
Kokpit je prilično pregledan i sve što je vozaču potrebno tokom vožnje nalazi se na dohvat ruke. Centralnom konzolom dominira ekran osetljiv na dodir, deo multimedijalnog sistema. Treba pohvaliti njegovu poziciju jer je tačno da dohvat ruke, međutim, pošto u paketu opreme automobila koji smo mi vozili nije bilo navigacije, imali smo utisak kao da je nešto nedostajalo.
 
Sve potrebne informacije, vozač će dobiti na instrument tabli, a jedina, uslovno rečeno, zamerka je sivo/crna kombinacija boja, koja izgleda monotono, naročito u noćnoj vožnji.
 
Mazda CX-5 premijerno donosi Karakuri sistem, koji omogućava izuzetno jednostavno preklapanje sedišta, dok se Karakuri pokrivač prtljažnora diže se i spušta zajedno s vratima i znatno olakšava pristup prtljažnom delu.
 
Sam prtljažnik je izuzetno prostran, zapremine 503 litra i vrlo je pristupačan što se i te kako vidi prilikom utovara većeg tereta. Doduše, poklopac prtljažnika se ne podiže previše visoko, pa treba voditi računa kada se nalazite ispod njega.
 
Automobil koji smo imali na testu, dolazi u paketu opreme Attraction, sa 2.2-litarskim SKYACTIV-D dizel motor, sa šestostepenim automatskim menjačem i 175 KS. 
 
Promene stepena su "nežne" i bez oscilacija, što daje utisak znatno manje brzine kretanja, u šta smo se i sami uverili.
 
Posebno treba pohvaliti izuzetnu preglednost, za koju su zaslužni veliki bočni retrovizori, a kako bi dodatno zaštitila vozače, Mazda je spremila niz sistema, o kojima ćemo nešto kasnije.
 
Prema tvrdnjama iz kompanije prosečna potrošnja SKYACTIV-D motora na ovom modelu je 4.6 lit/100 km, dok smo mi na testu, vozeći kombinovanom vožnjom ostvarili prosečnu potrošnju od 7.6 litara.
 
CX-5 u svim paketima opreme dolazi sa i-stop sistemom, namenjenom za smanjenje potrošnje, koji prilikom zaustavljanja isključuje motor. Za njegovo ponovno pokretanje dovoljno je malo otpustiti kočnicu ili pomeriti upravljač. U kompaniji tvrde da je reč o jednom od bržih sistema takve vrste, što možemo i sami potvrditi.
 
Što se opreme tiče, pre svega treba istaći bezbednosne sisteme koji će vožnju učiniti još sigurnijom. Inteligentni sistem kočenja u gradskoj vožnji funkcioniše pri brzinama od 4-30 km/h tako što, u slučaju da detektuje opasnost od sudar, priprema kočnice za naglo kočenje.
 
Paket opreme modela koji smo iamli na testu donosi i sistem upozorenja za napuštanje saobraćajne trake, koji se radi na brzinama većim od 65 km/h. Sistem na osnovu ponašanja vozila zaključuje da li traku napuštate namerno ili ne. Ukoliko je reč o drugom slučaju, izuzetno iritirajući zvuk će se oglasiti, pa će te se brže-bolje vratiti u svoju traku.
 
Bi-ksenonska prednja svetla nude upravljanje dugim svetlima s automatskim prebacivanjem na oborena u slučaju nailaska vozila iz suprotnog smera i sistem prilagodljivih prednjih svetala koji ih zakreće u krivinama.
 
Mazda CX-5 predstavlja veliki korak napred za japansku kompaniju. Svojim novim, premijerno viđenim izgledom nikoga neće ostaviti ravnodušnim, pa će uz svoje performanse, verujemo, brzo naći svoje mesto među ljubiteljima SUV modela.
 
Tehničke karakteristike Mazde CX-5:
Motor
Radna zapremina, (litara/cm³) 2.2 / 2191
Vrsta motora 4-cilindrični CD
Maksimalna snaga (kW/KS) 110/150
Maksimalni obrtni moment (Nm/ o/min) 380 / 1800-2600
Kategorija emisije izduvnih gasova Euro 6
Menjač Automatski 6
Performanse
Maksimalna brzina, (km/h) 194
Ubrzanje od 0-100 km/h, (s) 10.2
Dimenzije i masa
Dužina, (mm) 4555
Širina, (mm) 2165
Visina, (mm) 1670
Međuosovinsko rastojanje, (mm) 2700
Zapremina prtljažnika (l) 503-1620
Zapremina rezervoara (l) 58
Masa praznog vozila (kg) 1615-1678
Potrošnja goriva
U gradu, (l/100km) 6.4
Na otvorenom putu, (l/100km) 4.9
Kombinovano, (l/100km) 5.5
Vrsta goriva Evro Dizel
Emisija CO2 (g/km) 144

 Cena osnovnog modela iznosi 20,990 evra, dok je model koji smo imali na test, u paketu opreme Attraction, sa 4x4 i automatskim menjačem košta 31,190 evra. Metalik boja se doplaćuje 420, navigacija 500, a stakleni šiber (dostupan samo uz paket opreme Revolution) 700 evra.

Mazda nudi trogodišnju garanciju na novo vozilo u trajanju od tri godine ili 100,000 pređenih kilometara. Garancija na boju traje takođe tri godine, a granacija na perforirajuću koroziju čak 12, a nijedna ni druga nisu uslovljene brojem pređenih kilometara.

Što se tiče troškova za prvu registraciju Mazde CX-5, iz agencije Signal Plus, navode da sa polisom osiguranja, svim taksama, tablicama, saobraćajnom dozvolom i tehničkim pregledom troškovi iznose 72,247 dinara.

Još fotografija sa testiranja pogledajte u našoj galeriji Test Mazda CX-5

N. Lasica - Auto Portal
Foto: autoportal.rs