Vozili smo: Fiat 500L

Vozili smo: Fiat 500L

Vozili smo: Fiat 500L

I to se desilo: pred vama je Fiat kvalitetan poput nemačkih automobila. Ovaj šarmantni monovolumen ima najbolju finalnu obradu u odnosu na bilo koji drugi model u istoriji italijanskog brenda.

Najkvalitetniji Fiat u istoriji, 500L, ne proizvodi se u Italiji, Poljskoj, Turskoj ili Brazilu, već u Kragujevcu u Srbiji. Ovaj automobil je bio idealan izbor za moji prvi test za sajt Autoportal.RS. Da bi konstruisali Fiat 500L, italijanski inženjeri iskoristili su i uspešno uskladili sve ono najbolje čime ova kompanija raspolaže, tako da novi model ima šarm najuspešnijeg malog automobila – modela 500, prostranost i funkcionalnost Multiple i lakoću vožnje i upravljanja Punta. Fiat 500L je pravi porodični automobil koji ne izgleda dosadno, a još ga je uzbudljivije voziti nego gledati.
 
Ujedno je vrlo udoban i uglađen, a sve komande su dobro raspoređene. Obruč izuzetno laganog upravljača savršeno leži u rukama i do vozača prenosi taman onoliko informacija koliko je prosečnom vozaču i potrebno. Sedišta su kao stvorena za duža putovanja. Osim što je vrhunski izrađen, Fiat 500L je i izuzetno tih i buka u putničkom prostoru iznosi tek 67 dB pri 130 km/h. Niko u ovoj klasi ne nudi takvu tišinu. Udobnost je izvanredna, sedišta su udobna, a visok položaj zadnje klupe je gotovo "kraljevski", pa je jednako zanimljivo voziti ovaj auto i biti vožen u njemu. Treba reći da se 500L zasniva na produženoj platformi Punta, dakle, on nije "razvučeni fića".
 
Njegov glavni konkurent, Opel Meriva, sa Cosmo paketom opreme košta 16.888 evra, što je previše skupo. Italijani su, osim stila po kome su poznati, ovaj automobil "ukrasili" jednim veoma dobrim, svima u Evropi dobro poznatim agregatom 1.3 Multijet od 85 KS i 200 Nm, koji prosečno troši 5,9 litara. Ja sam prosto uživao za volanom ovog automobila, koji me je oduševio mekoćom komandi i prefinjenom vožnjom. Fiat 500L je najbolji dokaz da i miniven može izgledati atraktivno i moderno. Postoji "sto i jedna" ostava za sitnice u koje zaista nešto može i da stane, a ujedno su dobro raspoređene, dok praktični prtljažnik ravnih stranica od 400 litara nudi dovoljno mesta za kabaste predmete obaranjem zadnje klupe. 
 
Kada već ne može da parira japanskim automobilima po pitanju kvaliteta, 500L može da se pohvali vrhunskim dizajnom, avangardnim linijama i izrazito naglašenim retro nosem kojim dominiraju okrugle svetlosne grupe. Oslanjanje je posebno dobro podešeno za puteve na Balkanu, dakle – izuzetno udobno. Uspeli kompromis između retro i modernih elemenata, kompaktnih i monovolumenskih formi, odlično nastavlja priču koju započinje hrabro "srce" – multijet agregat od 1,3 litra.
 
Nezavisno evropsko udruženje Euro NCAP objavilo je listu najbezbednijih automobila u 2012. godini na osnovu sigurnosnih crash testova sprovedenih na 36 novih modela. Automobili su razvrstani u sedam kategorija, a FIAT 500L proglašen je, uz Ford B-Max, za najbezbedniji u segmentu malih MPV vozila. Fiat 500 L je osvojio maksimalnih pet zvezdica u kategoriji bezbednosti odraslih putnika i postigao 94 od 100 procenata. Za zaštitu dece osvojio je 89 odsto, što je odličan rezultat. Fiat je dovoljno "brižan" i prema pešacima, jer je u toj kategoriji dobio čak 65 odsto, a za dodatnu bezbednosnu opremu (Safety Assist) 71 odsto. Konkurencija nudi: C3 Picasso – četiri zvezdice (81, 78, 43, 40 odsto), Ford B-Max – 5 zvezdica (92, 84, 67, 71 odsto), Opel Meriva – pet zvezdica (89 , 77, 55, 86 odsto), Škoda Yeti – pet zvezdica (92, 78, 46, 71 odsto).  Fiat 500L ima najbolju pasivnu bezbednost u klasi i najčvršću karoseriju. 
 
Motor zaslužuje pohvale
 
Motor je provereni, pouzdani 1,3-litarski Multijet sa dve bregaste osovine i 85 KS pri 3.500 obrtaja radilice. Postiže najveći obrtni moment od 200 Nm pri 2.000 o./min. U kombinaciji sa pestostepenim ručnim menjačem prilično dugih hodova, novi Fiat 500L sa ovim motorom postiže najveću brzinu od 165 km/h, čak i sa zimskim pneumaticima, a do "stotke" ubrzava za 15 sekundi. Prosečna potrošnja goriva na testu iznela je 5,9 litara, iako je auto vožen i po snegu. Fabrika deklariše prosečnu potrošnju od samo 4,2 l/100, što nije moguće ostvariti. Iako na momente poželite snažniji motor, uvek vam je na raspolaganju pristojna količina obrtnog momenta, pa su i međuubrzanja bolja nego kod benzinca, a sve to iz manje buke i naprezanja. upotpunjuje paletu motora. Cena Fiata 500L je sada toliko konkurentna da najnoviji model u ovoj klasi, Ford-B Max, ali i Opel Meriva, sa sličnom opremom koštaju više od Fiata 500L. Fiat 500L je mnogo prostraniji od kompletne konkurencije. Ford B-Max, koji nam dolazi iz komšiluka, nudi putnicima napred 7,5 cm, a pozadi čak 9 cm manje prostora za laktove nego "naš" Fiat 500L. 
 
Osnovni paket opreme sadrži ABS, ESP-ASR-MSR-Hill Holder, prednje i bočne vazdušne jastuke, vazdušne zavese, branike u boji vozila, električne podizače prednjih stakala, podešavanje vozačevog sedišta po visini, servo volan podesiv po visini i dubini, Start-Stop sistem (serijski za 1.3 MJTD i TwinAir) i centralnu bravu sa daljinskim otključavanjem, a pridodat je i klima uređaj. 
 
Kupci mogu da biraju između tri agregata: Fiat 500L sa agregatom od 1,4 litra sa 95 KS košta 10.900 €. Model koji je opremljen 1,3-litarskim dizel motorom sa 85 KS košta kao na testu (12.900 €), dok će za najskuplju verziju modela Nacionale, koji ispod haube ima 1,6-litarski MultiJet dizel motor sa 105 KS, kupci morati da izdvoje 13.900 €. Na nekim tržištima cene su veće. U standardnu opremu spadaju i tempomat, daljinsko otključavanje, priprema za radio, električni podizači prednjih stakala i servo upravljač podesiv po visini i dubini, dok je vozačevo sedište podesivo i po visini. 
 
Dok se spolja više mogu primetiti nostalgične, retro linije, u enterijeru je sve rešeno prilično "šminkerski", ali ne i nepraktično. Uz pregršt praktičnih ostava za sitnice, ovaj Fiat unutra nudi i obilje prostora za putnike. I sedišta su na jednako visokom nivou – iako ne pružaju dovoljnu podršku telu u krivinama, ne zamaraju mnogo na dužim putovanjima. Pozadi se možda još i bolje sedi zahvaljujući neuobičajeno visokom položaju sedišta, uz dovoljno prostora za glave zbog visokog krova. Sve to ne bi mnogo vredelo da i ogibljenje nije udobno podešeno, što bi ovaj Fiat preporučilo kao pravi porodični automobil za odlazak na odmor da nije prtljažnika nešto skromnijih dimenzija u odnosu na prosek klase. Kako je nivo buke u ovom automobilu zanemarljiv, prirašće srcu svima onima koji na putovanje polaze neopterećeni suvišnim stvarima. Ovaj motor je uglađen, pristojno snažan i tih. Ovo očigledno nije automobil za sportsku vožnju, ali ima više nego dovoljno snage da zadovolji većinu vozača. Imajući u vidu veoma povoljnu cenu, 500L 1.3 Multijet predstavlja prilično povoljnu kupovinu. 
 
Kome je namenjen ovaj automobil?
 
Oni koji mnogo putuju i žele udoban i originalan monovolumen, odabraće 500L sa Multijet motorom od 85 KS. Cena od 12.990 € za ovaj agregat sa opremom Nazionale toliko je povoljna da će vam biti teško da joj odolite. Svakako, u Srbiji ima mnogo više ljubitelja nemačkih automobila i isto toliko onih koji ne veruju u Fiatov kvalitet. To je ono što se zove imidž, a što je Fiat izgubio u Evropi, još dok se proizvodio auto godine 1984, Fiat Uno. Italijani su igrali na šarm, praktičnost, jednostavnost i revolucionarna rešenja, a ne na kvalitet, što im se sada vraća. 500L se, pored Italije (što je očekivano), dobro prodaje i u Nemačkoj i Francuskoj. Rusi ne vole minivenove, a carina od 25% na vozila iz Srbije dodatno udaljavaju 500L od "bratskog" ruskog kupca. Ljubav prema monovolumenima strana je i Srbima – vozila ovog segmenta se jako slabo prodaju kod nas, ali i u regionu. Nažalost, još uvek nismo naučili koje su sve prednosti monovolumena, pa je onih koji će poverovati da je Fiat 500L daleko prostraniji i udobniji od Fiata Bravo jako malo. 
 
Uskoro možete očekivati moje nove testove za sajt Autoportal.RS, koji je partnerski sajt, novog sajta Ooyyo.rs/automobili, koji od danas uređujem, kao glavni i odgovorni urednik. 
 
Palac gore:
 
Prostran i veoma udoban. Dobro podešeno, mekano oslanjanje. Izuzetno dobra zvučna izolacija. Odlična autonomija (zapremina rezervoara od 50 litara je dovoljno za verziju 1.3 MultiJet koja prosečno troši samo 5,9 litara. Čak i bazni paket opreme ima serijski ugrađen ESP i 6 vazdušnih jastuka. Upravljanje je odlično podešeno za gradsku vožnju i krstarenje autoputem.
 
Palac dole:
 
Dugački hodovi ručice menjač. Manji prtljažnik nego kod konkurencije. Garancija od samo dve godine. Skromna maksimalna brzina od 165 km/h. U krivinama sedišta nimalo ne drže telo. Ubacivanje ručice menjača u položaj za rikverc nedovoljno precizno. Izraženi šum vetra pri brzinama većim od 150 km/h. 
 
Cena: od 10.900 evra
 
Tehničke karakteristike modela Fiat 500L:
 
Motor
Radna zapremina, (litara/cm³) 1.3 /1248
Vrsta motora MultiJet
Maksimalna snaga (KS) 85
Maksimalni obrtni moment (Nm/ o/min) 200 / 3500
Kategorija emisije izduvnih gasova Euro 5
Menjač Manuelni 5
Performanse
Maksimalna brzina, (km/h) 165
Ubrzanje od 0-100 km/h, (s) 14,9
Dimenzije i masa
Dužina, (mm) 4150
Širina, (mm) 1770
Visina, (mm) 1670
Međuosovinsko rastojanje, (mm) 2650
Zapremina prtljažnika (l) 400
Zapremina rezervoara (l) 50
Masa praznog vozila (kg) 1260
Potrošnja goriva
Fabrička, (l/100km) 4,2
Na testu, (l/100km) 5,9
Vrsta goriva Dizel

Naši utisci (ocene su od 1 do 5):

Dizajn 4,5
Bezbednost 4,5

Motor i menjač

4,0
Performanse 3,5
Potrošnja 4,0
Cena i garancija 3,5
Udobnost 4,5
Kvalitet i pouzdanost 4,0
Ponašanje na putu 4,5
Ponuda prostora 4,5
Paleta motora 4,0
Opšti utisak 4,5
Prosečna ocena 4,1

Tekst: Aleksandar Todorović, glavni i odgovorni urednik Ooyyo.rs/automobili
Foto: Branka Todorović