Volkswagen XL1

Volkswagen XL1

Volkswagen XL1

Volkswagen je na auto salonu u Kataru predstavio treću verziju svog visoko štedljivog koncepta pod nazivom XL1. Prvi takav automobil predstavljen je 2002. godine. Njegov začetnik je bio Ferdinand Piëch, tadašnji Volkswagenov šef.



XL1 je vrlo kompaktnih i za današnje automobile poprilično neobičnih dimenzija. Dužina od 3888 mm i širina od 1665 mm čine ga sličnim Volksvagen Polu, ali visinom od 1156 mm neznatno je niži od Lamborghini Gallarda. Ipak u njemu se mogu smestiti dva putnika, kao i u prethodnim konceptima, ali su ovog puta mesta raspoređena jedno pored drugog, a ne jedno iza drugog. Međuosovinsko rastojanje od 2224 mm i 100 l zapremine prtljažnika trebalo bi da omoguće solidnu ponudu prostora i funkcionalnosti.

Uz podatak o dimenzijama, posebno visine, treba uzeti u obzir pojedine aerodinamičke trikove poput činjenice da se automobil sužava prema zadnjem kraju, izostanka klasičnih retrovizora i ugradnje kamera koje prikazuju sliku na dva ekrana unutar vozila, zatvorene maske i postavljanja otvora ispod nje sa električno kontrolisanim otvaranjem, zatvorenih zadnjih točkova i sl. Uz sve navedeno Volkswagen je došao do koeficijenta otpora vazduha od samo 0,186.

XL1 je vrlo lagan i težina mu je svega 795 kg uprkos činjenici da je u njega ugrađen plug-in hibridni pogonski sistem sa litijum-jonskim baterijama. Tako mala masa je postignuta korišćenjem kompozitne konstrukcije pri čemu su svi delovi karoserije izrađeni od polimera ojačanog ugljeničnim vlaknima.

Inače, radi se o materijalu od kojeg je izrađen Lamborghinijev koncept Sesto Elemento, a njegovo prisustvo u Volkswagenu nagoveštava da je reč o materijalu sa kojim ozbiljno računaju unutar VW Grupe i čiju upotrebu u budućnosti nameravaju da prošire. Volkswagen tvrdi da XL1 nije samo lagan već i vrlo siguran automobil, što opet treba zahvaliti naprednim materijalima i konstrukcijskim rešenjima.

Volkswagen XL1 pokreće plug-in hibridni pogonski sistem koji se sastoji od 2-cilindričnog 0.8 l turbodizel motora sa 48 KS i 120 Nm obrtnog momenta i elektromotora sa litijum-jonskim baterijama snage 27 KS i maksimalnog obrtnog momenta od 100 Nm.

Hibridni pogonski sistem je uparen sa 7-stepenim DSG menjačem sa dvostrukim kvačilom. Ugrađen je i sistem Start&Stop.

Baterije se mogu puniti putem obične kućne utičnice, a tu je i sistem regenerativnog kočenja koji energiju nastalu prilikom kočenja skladišti u baterijama, pri čemu elektromotor ima ulogu elektrogeneratora.

XL1 ima pogon na zadnjim točkovima, a performanse su mu sasvim solidne za mali gradski model. Maksimalna brzina je elektronski ograničena na 160 km/h, a ubrzanje do stotke iznosi 11.9 sekundi. XL1 koristi i novu generaciju Michelinovih guma sa niskim otporom kotrljanja i sve to rezultira prosečnom potrošnjom goriva koja se u proseku kreće oko 0.9 l na 100 km i emisijama CO2 od svega 24 g/km.

Pored paralelnog rada dizel motora i elektromotora, pri čemu XL1 ostvaruje autonomiju od 550 km (uz svega 10 l zapremine rezervoara za gorivo), vozaču je dostupan i isključivo električni pogon. Naravno, tada je autonomija znatno kraća, ali bi dosta vozača sa 35 km moglo bez problema da zadovolji svoje svakodnevne potrebe za prevozom.

U zvaničnom saopštenju ovaj se model naziva "konceptom bliskim proizvodnoj verziji", a prilikom samog predstavljanja Ferdinand Piëch je izjavio da će se automobil naći na tržištima i biti dostupan kupcima od 2013. godine. Pojedini visokopozicionirani članovi VW-a su pak spominjali vrlo ograničenu seriju od svega stotinak primeraka pa je za sada, bez zvanične odluke o proizvodnji, teško govoriti šta ustvari VW namerava sa konceptom XL1.

Tehnički podaci:

Model XL1
Motor  
Radna zapremina, (litara/cm³) 799
Konstrukcija motora 2-cilindrični turbodizel
Maksimalna snaga KW 35+20
Maksimalan obrtni moment Nm pri 1/min 120 / 100
Kategorija emisije izduvnih gasova Euro 6
Menjač 7 stepeni DSG
Performanse  
Maksimalna brzina, (km/h) 160
Ubrzanje od 0-100 km/h, (s) 11.9
Dimenzije i masa  
Dužina, (mm) 3888
Širina, (mm) 1665
Visina, (mm) 1156
Međuosovinsko rastojanje, (mm) 2224
Zapremina prtljažnika (l) 100
Zapremina rezervoara (l) 10
Masa praznog vozila (kg) 795
Potrošnja goriva  
U gradu, (l/100km) -
Na otvorenom putu, (l/100km) -
Kombinovano, (l/100km) 0.9
Vrsta goriva Evro dizel / električna energija

 

R. N. - Auto Portal