Toyota Yaris Van 1.33 na testu

Toyota Yaris Van 1.33 na testu

Toyota Yaris Van 1.33 na testu

Toyota Yaris treće generacije kao i do sada dobila je svog predstavnika i u programu privrednih vozila pod nazivom Yaris VAN. Yaris Van predstavlja model namenjen kupcima koji žele štedljvo, praktično, kvalitetno a pored toga i atraktivno vozilo za svoju firmu.

Kada je japanska Toyota 1998. godine počela sa proizvodnjom modela Yaris, malo ko je mogao da pretpostavi uspeh koji će ovaj model ostvariti kako na japanskom, tako i na evropskom tržištu. Mali automobil, koji je na matičnom tržištu nazvan Vitz, doneo je izuzetnu praktičnost, izdržljivost, ekonomičnosti i dosta prostora, pa je ubrzo postao glavni evropski tržišni adut japanskog proizvođača. Potvrda Yarisovog kvaliteta stigla je 2000. godine, u vidu nagrade za najboljeg četvorotočkaša na Starom kontinentu.

Druga generacija Yarisa je svetlost dana ugledala 2005. godine, nastavljajući sa uspesima, ostvarivši prodaju od blizu 270,000 vozila godišnje.

Nova, treća generacija popularnog modela, predstavljena je 2010. godine, a godinu dana kasnije, stigla je i u Evropu.  Kupcima na domaćem tržištu, se osim modela sa troja i petoro vrata u benzinskoj i dizel varijanti, nudi i Yaris Van, dostupan isključivo u verzijama sa benzinskim motorima.

Što se tiče spoljašnjeg izgleda primetno je da su osnovne linije prethodnika zadržane, ali ipak novi Yaris sada deluje mnogo atraktivnije i dinamičnije. Nije više zaobljen i "nežan" pa je od modela za kojim su se mahom okretale pripadnice lepšeg pola postao i model koji je sada približen muškim kupcima. Agresivne linije nastavljaju se preko vetrobrana i krova i završavaju na skladno skrojenom zadnjem delu. U svakom slučaju, dizajn Yarisa će i dalje više biti cenjen od strane kupaca kojima su osnovna načela Toyotine filozofije ispred koketiranja s avangardnim idejama dizajnera.

Atraktivan dizajn nije imao isključivo estetski zadatak, jer je istovremeno unapređena i aerodinamika pa se tako novi Yaris može pohvaliti najboljim koeficijentom otpora vazduha u klasi (Cd = 0,287). Novim dizajnom su lepo usklađene staklene površine. Model koji smo mi vozili je bio izbrendiran pa je folija išla preko zadnjih prozora. U slučaju brendiranja zahtevajte da vam staklene površine budu od prozirne folije kako se ne bi smanjila preglednost i ugrozila bezbednost. Što se tiče preglednosti, retrovizori su postavljeni na odličnim mestima i prilično su veliki, tako da predstavljaju veliko olakšanje u vožnji, pogotovu u slučaju kada vam je u automobilu roba koju prevozite.

Što se tiče enterijera, ono što se na prvi pogled može zapaziti je to da se Novi Yaris sada može pohvaliti nešto dinamičnijim i odvažnijim dizajnom koji ga čini elegantnijim automobilom nego što je to bio njegov prethodnik. Linije enterijera su usklađene sa trenutnim linijama koje odlikuju automobile ovog proizvođača i nešto su agresivnije u poređenju sa prethodnim generacijama.

Glavnu novinu u dizajnu enterijera predstavlja drugačije okruženje koje je sada više prilagođeno samom vozaču. Položaj instrument table je smešten na "normalno" mesto, iza upravljača, dok su prekidači sada znatno dostupniji kako ruci tako i oku vozača.

Sa ukupnom dužinom od 3885 mm (+100 mm) Yaris je i dalje jedan od najkompaktnijih vozila u svojoj klasi. Kompaktne dimenzije mu omogućavaju i krug okretanja od 9,4 m. Od ostalih dimenzija širina mu je ostala ista, dok je međuosovinsko rastojanje povećano (+50 mm). Samim povećanjem dimenzija automobila primetno je povećan i prostor u kabini.

Yaris Van u ponudi ima 1.0-litarski VVT-i (998 kubika), sa 69 KS, i nešto snažniji, model koji smo mi imali na testu, 1.33-litarski Dual VVT-i (1330 kubika) sa 99 KS. Ono sto se može primetiti kod novog modela je direktnije upravljanje koje pruža mnogo bolji osećaj u vožnji, za šta je zaslužan pored ostalog i modifikovani servo sistem. Motor 1,33 VVT-i  pruža odličan odziv na gas i pokazao se kao veoma "živahan" u vožnji po gradu.  

Što se tiče potrošnje goriva novi Yaris nas je prijatno iznenadio, s obzirom da se naša prosečna potrošnja vrlo malo razlikovala od prosečne potrošnje fabrike, što nije uvek slučaj. Prosečna potrošnja na našem testu u kome je bilo kombinovane vožnje je bila 5,8 L/100km dok je po podacima fabrike prosečna potrošnja ovog modela 5,4 L/100km.

Dokaz da je reč o izuzetno bezbednom vozilu, svedoče ABS sistem, EDB sistem raspodele sile kočenja, bočna ojačanja, vazdušni jastuci za vozača i suvozača, pomoć pri kočenju, kao i WIL (Whiplash Injury Lessening) sistem zaštite od povrede vrata u slučaju sudara od pozadi.

Ono što se može zaključiti je to da je Novi Yaris  znatno je agilniji i nudi veću stabilnost i preciznost upravljačkog sklopa, više komfora, bolje performanse i veću sigurnost. Sve to predstavlja rezultat mnogih unapređenja kroz koja je prošao ovaj model, među kojima su njaočiglednija na vešanju, upravljaču i kokpitu.

Dinamičan i moderan, a opet dosledan ostataku Toyotine game, sigurno će pronaći put do svojih kupaca i biti privredno vozilo koje će skretati pažnju po gradu. 

Tehnički podaci modela Toyota Yaris Van 1.33 VVT-i:

Motor
Radna zapremina, (litara/cm³) 1.33 / 1329
Konstrukcija motora 4-cilindrični benzinski motor
Maksimalna snaga KW 73
Maksimalan obrtni moment Nm pri 1/min 125 / 3,800
Kategorija emisije izduvnih gasova Euro 5
Menjač Manuelni 6
Performanse
Maksimalna brzina, (km/h) 175
Ubrzanje od 0-100 km/h, (s) 11.7
Dimenzije i masa
Dužina, (mm) 3885
Širina, (mm) 1770
Visina, (mm) 1570
Međuosovinsko rastojanje, (mm) 2510
Zapremina rezervoara (l) 42
Potrošnja goriva
U gradu, (l/100km) 6.8
Na otvorenom putu, (l/100km) 4.5
Kombinovano, (l/100km) 5.4
Vrsta goriva Bezolovni benzin

Privredna verzija vozila startuje na ceni od 11.570 evra za 1.0L 68 KS verziju, dok je verzija koju smo imali na testu 1.33L sa 99 "konja", koja startuje na 12.400 evra. U cenu je uračunata i petogodišnja besplatne pomoć na putu, kako u našoj zemlji, tako i van nje, dok Toyota nudi trogodišnju garanciju (ili 100,000 kilometara), s tim što u prve dve godine nema ograničenja kilometraže.

Što se tiče troškova za prvu registraciju Yarisa u verziji Van, Agencija LARGO ID, zastupnik Sava osiguranja, kaže da sa polisom osiguranja, taksama, tablicama, saobraćajnom dozvolom i tehničkim pregledom troškovi iznose 24.450 dinara.

Ostale slike sa testiranja pogledajte u našoj galeriji Test Toyota Yaris Van.

Foto: Marko Jevtić
Tekst: Srđan Petrovic