Test Honde CR-Z Hybrid

Test Honde CR-Z Hybrid

Test Honde CR-Z Hybrid

Ekologija sve brže ulazi i u sve segmente automobilskog sveta a hibridna vozila odavno nisu tabu tema. Razvoj je ipak otišao tako daleko da se mogu očekivati hibridi i na trkačkim stazama.

Honda je otišla korak dalje i ponudila hibridni coupe sportskih osobina.

Prvi hibridni sportski kupe je sinonim nove Honde CR-Z, hibrida sa naprednim tehnologijama koji vožnju čini izuzetno zabavnom.

Atraktivni sportski oblik karoserije ukazuje na izuzetno dobru aerodinamiku što potvrđuje i koeficijent otpora vazduha od 0.25. Automobil je dugačak 4.07 m, širok 2.01 m i visok 1.39 m. Međuosovinsko rastojanje od 2425 mm omogućava prilično dobru okretnost automobila.

Honda CR-Z je opremljena hibridnim IMA (Integrated Motor Assist) sistemom koji usklađuje rad benzinskog i elektromotora. Osnovni motor je benzinski, zapremine 1496 ccm sa 114 KS. Pomaže mu elektromotor, smešten između benzinskog motora i menjača, koji po potrebi omogućava povećanje snage motora. Benzinski motor kombinovan sa snagom i obrtnim momentom elektromotora, daje ukupnu snagu od 124 KS i ukupan obrtni momenat od 174 Nm. Hibridni IMA sistem u elektromotornoj funkciji radi kao dodatni pogonski agregat, a u funkciji generatora proizvodi struju kojom puni akumulator. Pored toga ima i funkciju elektronskog prigušivača vibracija benzinskog motora. Potrebna energija za napajanje hibridnog IMA sistema skladišti se u nikl-metal-hidridnim baterijama težine 75 kg i ukupnog napona 101 V.

Pri pokretanju motora, elektricitet iz veoma kapacitivnog kondenzatora prolazi kroz stator stvarajući snažno elektromagnetno polje koje za 0.2 sekunde okrene rotor brzinom potrebnom za startovanje motora. Za razliku od klasičnih alnasera IMA nema potrošnih delova i prilagođen je automatskom isključivanju i uključivanju što je tokom testa pokazao odlične rezultate u režimu motora kod vožnje u ritmu stani-kreni.

Zahvaljujući hibridnom IMA sistemu, Honda CR-Z pruža vozaču mogućnost odabira jednog od moguća tri režima rada: ECON, NORMAL i SPORT. Econ režim obezbeđuje maksimalnu efikasnost u potrošnji goriva. U ovom režimu rada povećana je upotreba IMA sistema u cilju smanjenja potrošnje goriva i sve funkcije automobila su prilagođene maksimalnoj uštedi goriva. NORMAL režim obezbeđuje najbolji balans između ekonomičnosti i performansi, dok SPORT režim obezbeđuje maksimalne performanse Honde CR-Z. U zavisnosti od izabranog režima rada, instrument tabla menja boju, pa će tako u režimu SPORT instrument tabla dobiti crveno pozadinsko osvetljenje, a u NORMAL ili ECON režimu plavo osvetljenje. Ako se automobil nalazi u ECON režimu i uz to je vožnja izuzetno ekološki nastrojena, boja će preći u zelenu. Na kraju vožnje, vozač dobija i Eco ocenu.

Prema fabričkim podacima, maksimalna brzina Honde CR-Z iznosi 200 km/h, od 0 do 100 km/h ubrzava za 9,9 sekundi, a prosečna potrošnja u ECON režimu rada iznosi oko 5 l/100 km. Na našem testu uz kombinovanje režima rada i pretežno korišćenje režima SPORT potrošnja je iznosila znatno više, oko 7.9 l/100 km.

Honda CR-Z je opremljena manuelnim šestostepenim menjačem koji je izuzetno precizan i sa kratkim hodovima. Kočnice su opremljene samoventilirajućim diskovima na prednjim točkovima i punim diskovima na zadnjim točkovima. Izuzetno su pouzdane i prilagođene sportskom duhu automobila. Ogibljenje je izvedeno kombinacijom McPherson napred/torziona osovina pozadi. Opruge su nešto mekanije, a izrađene su od kovanog aluminijuma.

Enterijer Honde CR-Z je urađen od prilično kvalitetnih materijala. Prednja sedišta su komotna i udobna čak i na dužim putovanjima. Pozicija sedenja je izuzetno niska tako da i visoki vozači mogu da se udobno smeste. Sedišta imaju solidnu bočnu potporu tako da prilično dobro drže telo u vožnji kroz krivine. Instrument tabla ima dvospratnu konstrukciju sa tamnijim gornjim delom i svetlo sivim donjim delom. Tasteri na instrument tabli su lepo dizajnirani i logično postavljeni. Startovanje motora se obavlja pritiskom na crveni taster sa desne strane upravljača pošto se prethodno ključem da kontakt. Sa leve strane upravljača nalaze se tasteri za izbor režima rada: SPORT, NORMAL i ECON.

Iako se u zvaničnom saopštenju navodi da Honda CR-Z ima konfiguraciju karoserije 2+2, zadnja klupa nije previše funkcionalna za prevoz odraslih ljudi, pa čak ni dece jer bukvalno nema mesta za noge, a ni za glavu. Ipak može lepo poslužiti za odlaganje stvari koje u toku vožnje treba da vam se nađu pri ruci. Zadnja sedišta je moguće preklopiti i tada se osnovna zapremina prtljažnog prostora sa 233 l povećava na 401 l. Zamerku možemo uputiti na način izrade prtljažnih vrata. Zapravo, gledano spolja prtljažna vrata su orginalno dizajnirana i zasečena u cilju smanjenja otpora vazduha i poboljšanja aerodinamike. Međutim, na njima se nalazi jedna pregrada koja razdvaja gornje i donje staklo. Upravo ta pregrada stoji na takvom mestu da vozaču zaklanja dobar pogled u unutrašnjem retrovizoru tako da vozač ne može u celosti videti vozilo koje mu se kreće iza. Koliko god da takav način izrade prtljažnih vrata predstavlja zaštitni znak Honde, mislimo da je trebalo više pažnje obratiti na stepen preglednosti iza vozila.

Prilikom izrade modela CR-Z, velika pažnja je posvećena sigurnosti automobila. To potvrđuju i rezultati na Euro NCAP crash testu gde je Honda CR-Z osvojila maksimalnih pet zvezdica.

Testirana Honda CR-Z je imala paket opreme GT u koji između ostalog spadaju: servo upravljač podesiv po visini i dubini, dinamička kontrola stabilnosti, sistem protiv proklizavanja, ABS, EBD, BAS, tempomat, putni računar, vazdušni jastuci za vozača i suvozača, bočni i prozorski vazdušni jastuci, automatski klima uređaj, multifunkcionalni kožni upravljač, aluminijumske pedale, sedište vozača podesivo po visini, isofix priključak, priključak za iPod, CD/MP3 sa 6 zvučnika, kodirani ključ, alarm, daljinsko centralno zaključavanje, električni podizači prednjih stakala, električni retrovizori, prednja svetla za maglu, senzor za kišu, alu felne, zadnji parking senzori, grejači prednjih sedišta, ksenonski farovi sa pranjem, Bluetooth.

Honda CR-Z sa osnovnim paketom opreme Base može se kupiti po ceni od 22.900 evra, dok cena verzije sa GT paketom opreme iznosi 28.500 evra. Fond za zaštitu životne sredine Republike Srbije, u cilju podsticanja kupovine vozila na hibridni pogon, obezbeđuje subvenciju od 100.000 dinara na navedene cene vozila.

Honda je ovim modelom spojila strast i adrenalin sa očuvanjem prirode i životne sredine. CR-Z sa svojih samo 114 KS odnosno 124 KS može pružiti odličan užitak sportske vožnje i sigurno je auto koji neće proći nezapaženo. Pored svojih sportskih osobina Honda CR-Z ima i karakteristike jednog veoma udobnog automobila sa štedljivim karakteristikama u normalnim uslovima vožnje. Tri režima rada su tu da vas podsete da ovo nije samo auto sa sportskim karakteristikama već da može da pruži nešto više od toga.  

Na kraju možemo zaključiti da je Honda CR-Z auto za vozače koji sa jedne strane žele da u određenim trenucima osete adrenalin sportske vožjne a sa druge strane žele da se udobno voze u atraktivnom automobilu i pritom su osobe koje misle na ekologiju i štedljivu vožlju. Sigurno ovakvih kupaca neći biti puno ali ovakav auto i nije auto za široke narodne mase.

Tehničke karakteristike Honde CR-Z:

Motor
Radna zapremina, (litara/cm³) 1.5 / 1497
Vrsta motora 4-taktni SOHC i-VTEC
Maksimalna snaga KW 84+10
Maksimalan obrtni moment Nm pri 1/min 145
Kategorija emisije izduvnih gasova Euro 5
Menjač Manuelni 6
Performanse
Maksimalna brzina, (km/h) 200
Ubrzanje od 0-100 km/h, (s) 9.9
Dimenzije i masa
Dužina, (mm) 4079
Širina, (mm) 2013
Visina, (mm) 1395
Međuosovinsko rastojanje, (mm) 2425
Zapremina prtljažnika (l) 233-401
Zapremina rezervoara (l) 40
Masa praznog vozila (kg) 1245
Potrošnja goriva
U gradu, (l/100km) 6.1
Na otvorenom putu, (l/100km) 4.4
Kombinovano, (l/100km) 5.0
Vrsta goriva Bezolovni benzin
Emisija CO2 SUS motora (g/100 km) 117
Emisija CO2 elektromotora (g/100 km) 0

Standardna garancija za Hondu CR-Z iznosi 3 godine ili 100.000 km, garancija na površinsku koroziju iznosi 3 godine, garancija na izduvni sistem 5 godina, garancija na koroziju 12 godina, garancija na koroziju šasije 10 godina, garancija na IMA komponente 5 godina ili 100.000 km.

Što se servisnih intervala tiče, Honda preporučuje da se u slučaju otežanih uslova eksploatacije servis obavlja na svakih 10.000 km ili jednom godišnje. Za normalne uslove eksploatacije preporučeni servis je na svakih 20.000 km ili jednom godišnje. Cena osnovnog servisa koji podrazumeva kompletnu kontrolu vozila i zamenu ulja, filtera ulja, podloške kartera i filtera vazduha iznosi 11.352 dinara sa uračunatim PDV-om.

Honda CR-Z je 10. novembra 2010. godine proglašena za japanski automobil godine, a za sve dodatne informacije o prvom hibridnom sportskom kupeu možete posetiti zvanični sajt Honda Srbija.

Ostale slike sa testiranja pogledajte u našoj galeriji Test Honde CR-Z Hybrid.

Tekst: Nenad Perišić
Foto: Srđan Petrović