Spremno u zimsku vožnju

Spremno u zimsku vožnju

Spremno u zimsku vožnju

Malo preventivnih priprema za zimu vozače mogu poštedeti mnogo muke, ali i povećati bezbednost na drumu, jer iako, prvi mrazevi još nisu stigli, nije na odmet obezbediti auto, kako hladnoća ne bi paralisala vozilo.

Pored nekih krupnih stavki kao što je montaža zimskih guma, tu su mnoge „sitnice“ poput sipanja antifriza, aditiva za dizel, nabavka glicerina, strugalice za led.

Najhladnije godišnje doba ne mora da predstavlja noćnu moru za vozača, pa čak ni srpskog, koji je manje-više praznih džepova. U prilog tome ide i ovogodišnja odluka ministra za infrastrukturu i energetiku Milutina Mrkonjića da ne moraju da se montiraju sve četiri zimske gume, već samo dve, odnosno letnje pneumatike sa šarom dubljom od četiri milimetra.

"Ne bih nikome preporučio da na točkove montira različite vrste pneumatika. To je opasno i po suvom, a posebno po klizavom putu", kaže Damir Okanović iz srpskog komiteta za bezbednost Srbije.

Sa njim se slaže i višestruki šampion Srbije u reliju, Dragan Simić.

"Auto je u takvoj situaciji totalno neupravljiv, opasan i bolje je da ne vozite, nego da se upustite u avanturu poput te."

Ipak, činjenica je da će većina srpskih vozača na drum sa dve zimske gume.

Pripreme za mrazeve ne iziskuju puno vremena, ali ukoliko se ne obave na vreme, problemi mogu biti veliki, smatra Simić.

"Da bi bez problema pokrenuli automobil na niskim temperaturama, potrebno je osigurati nekoliko uslova", objašnjava Simić. "Akumulator mora biti ispravan, pa je potrebno da ga prekontrolišete i dopunite ako je neophodno. Proverite i kablove ako je reč o benzincu i naravno svećice."

Akumulator

Prazan akumulator je moguće spojiti i na akumulator drugog automobila pomoću kablova. Dakle, ne bi bilo loše imati u prtljažniku i kablove za startovanje. Takođe, nečistoća je veliki neprijatelj sistema za napajanje gorivom, zbog čega je potrebno prekontrolisati filtere za gorivo. U dizel rezervoare treba sipati i aditive zbog izlučivanja parafina pri niskim temperaturama. To prvenstveno važi za agregate koje pokreće takozvani „D2“ dizel. Savremeniji će imati i manje problema jer evrodizel u sebi već ima određene aditive.

Kada su ulja u pitanju, ona ređa su bolja za zimske dane, jer se zbog hladnoće manje zgušnjavju i ne otežavaju pokretanje motora. Isti princip važi i za podmazivače za menjač. Ipak, posavetujte se sa svojim serviserom jer savremeni automobili ne trpe nikakve improvizacije. Najbitnija tečnost zimi je svakako ona u sistemu za hlađenje motora - antifriz. Treba znati da on sa vremenom gubi svojstva, te ga je obavezno menjati svake dve godine. Zato je bolje proveriti u kakvom je stanju i zameniti ga na vreme.

Stakla

I za pranje stakala nije dovoljna obična voda, već specijalna, otporna na smrzavanje.

"Ni za ovo ne bih preporučio neke alternativne metode, poput sipanja alkohola i slično. Takve uštede su male, a muke mogu da budu velike", nastavlja Simić. "Ukoliko nemate garažu vrlo verovatno ćete svakoga jutra morati da se zabavite skidanjem leda sa stakala, odleđivanjem brava i sličnim problemima. Ipak i za to postoji lek, specijalni sprej, a ako želite da uštedite onda se „naoružajte“ strugalicom za led, metlicom. Možete i da uveče stavite novine preko stakala, a brave i gume-zaptivke na vratima podmažete glicerinom.

Naravno, taj pribor treba da se ponese sa sobom, kako se ne bi dogodila situacija da su brave zamrznute, a oprema za odleđivanje u gepeku.

Još jedan bitan savet majstora je da se prekontroliše pritisak u gumama. Ukoliko vozači imaju oko 1,600 dinara „viška“ u džepu, mogu i da ih napune azotom. Naravno, ukoliko primarno ide putevima, gde su moguće snežne padavine, obavezni su i lanci.

"Ukoliko parkirate četvorotočkaš na snegu, nekoliko puta ga vozite napred-nazad bar za pola metra, kako biste ga ujutro lakše izvezli na ulicu", zaključuje Dragan Simić.

Izvor: Novosti Online
Foto: Novosti Online