Meko i osećajno 2. deo

Meko i osećajno 2. deo

Meko i osećajno 2. deo

Pošto napolju intenzivno pada sneg, biću slobodan da nastavim da pisem o vožnji, ali u ovakvim uslovima. Na ovakvim podlogama imate sjajnu priliku da isprobate navike stečene na suvom.



Dobro ste pročitali, vožnja na podlogama sa smanjenim prijanjanjem se vežba na suvom, jer niko od nas nije robot da može momentalno da se prilagodi novonastaloj situaciji. U praksi to znači da ako taj mek stil vožnje uvežbate na suvom imaćete manje problema kod adaptacije na klizavu podlogu.

Jako bitna stvar, još pre nego krenete u vožnju, je pozicija za volanom. Današnji automobili uglavnom imaju servo pojačivače u upravljačkim mehanizmima, u prevodu to znači da na klizavim podlogama volani postaju opasno laki. Još opasnije je to što kada vi na volanu osetite da vam je auto proklizao obično je već kasno, izgubili ste kontrolu potpuno osim ako u sebi nemate malo gena skandinavskih reli vozača. E baš kod njih možete videti zašto sam spomenuo poziciju za volanom. Ako pogledate kako sede reli takmičari primetićete da sede prilično uspravno i da im je ’’donji deo leđa’’ fiksiran u sedištu. Zašto? Ako i vi sednete što dublje u sedište, čak i malo ’’dotegnete’’ donji deo pojasa uvidećete da sve promene u kretanju automobila osećate puno ranije na vašoj pozadini nego na volanu i da imate precizne najave kada će auto početi da klizi. Uspravnije sedite da bi bili malo bliže volanu nego uobičajeno jer na taj način možete okretati volan brže. Znam da sam napisao ’’meko i osećajno’’ ali doći ćete u situaciju kada će biti potrebno da jako brzo motate pokušavajući da smirite auto.

Kada krenete u vožnju, budite svesni da se na klizavom vozi prvenstveno gasom. Kočnicu koristite samo u kombinaciji sa kočenjem motorom. Menjajte brzo da što manje gubite kontakt motora i pogonskih točkova, ali pri relativno niskim obrtajima da bi izbegli veliki dotok snage i momenta na točak a time i proklizavanje. Čim počnete usporavati vredno promenite brzinu naniže, nekada i dve brzine naniže da bi imali što efektnije usporenje. Nikada ne menjajte brzinu usred krivine a pogotovo ne prolazite kroz krivinu ’’u ler-u’’ ili sa pritisnutim kvačilom, to se često završava klizanjem i gužvanjem lima. Usporavanje završite pre krivine, a kroz krivinu prolazite sa konstantnim gasom, smanjite ga ako je potrebno ali nežnim pokretom noge jer grubost vodi u proklizavanje. Prilikom svakog ubzanja i usporenja, prolaska kroz krivinu težište vozila se menja. Što su oštrije te operacije to je otklon težišta veći, zato ako u krivini naglo oduzmete gas može se destiti da vas pretekne sopstvena zadnjica jer je u tom momentu postala opasno laka. Naravno da na sve to utiče i vrsta pogona samog vozila (prednji, zadnji, AWD), ali ipak želim da naglasim da nijedan od njih nije svemoćan i da vam ne može pomoći ni sva elektronika ovog sveta ako preterate.

Obavezno očistite sneg sa svog vozila a pogotovo sa signalizacije zato da svakome vaša namera bude uočljiva na vreme. Jako bitna stvar je da pratite situaciju oko sebe, možda baš ovaj iza vas neće moći da se zaustavi onako kao vi što je jako čest slučaj na klizavici i eto ga u vačem gepeku!

Spomenuo sam reli vozače na početku. Stil vožnje sa kontrolisanim proklizavanjima je jako atraktivan ali je ustvari rezultat jako ozbiljnih treninga i dosta razbijenih automobila.

Crne statistike se najbolje umanjuju ZNANJEM!

Ayrton