McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

Nakon ne baš uspešne veze sa Mercedesom, u McLarenu su odlučili da samostalno krenu u borbu za vrh segmenta supersportskih automobila. Prvi, od navodno nekoliko modela koji će stići iz Wokinga i biti samostalni proizvod McLarena jeste model MP4-12C.



Razvoju ovog automobila doprineo je i McLarenov F1 simulator, a razvojni put su obeležile četiri faze (Concept, Experimental, Validation i Production Prototype) testnih prototipa, hiljade i hiljade pređenih kilometara, uključujući i one u ekstremnim vremenskim uslovima i nekoliko testnih trkačkih staza. Naime, ceo Project 11 (razvojna oznaka modela) započeo je još 2005., a cilj je bio pored vrhunskih performansi obezbediti zavidan nivo kvaliteta, pouzdanosti i izdržljivosti.

MP4-12C je konstruisan na tzv. MonoCell šasiji izrađenoj od ugljeničnih vlakana koja teži svega 75 kg i pruža čvrstoću višu od bilo čega što trenutno nude Ferrari i Porsche. Za razvoj MonoCell-a McLaren je angažovao austrijske stručnjake za kompozitne materijale, CarboTech.

McLaren je svojevrsni pionir u praktičnoj primeni ugljeničnih vlakana. Naime, 1981. godine je McLaren Racing prvi uveo karbonski monocoque u Formulu 1 sa bolidom MP4/1. Konstruktor je bio John Bernard. Time je McLaren ponudio najbolji odnos čvrstoće i mase, a MP4-12C sada predstavlja prvu jednodelnu šasiju od ugljeničnih vlakana u svom cenovnom rangu. Prednja i zadnja konstrukcija napravljeni su od aluminijuma, dok su karoserijske površine od karbona.

Dimenzije ovog modela iznose 4507 x 1909 x 1199 mm, a međuosovinsko rastojanje mu je 2670 mm. MP4-12C nudi minimalnu zapreminu prtljažnog prostora od svega 144 litara, a proizvođač tvrdi da je ponuda prostora unutar kabine sasvim dovoljna.

McLaren MP4-12C pokreće središnje postavljen 3.8 l bi-turbo V8 motor, kojeg je konstruisao McLaren, a proizveo Ricardo. Motor raspolaže sa 600 KS pri 7000 o/min i maksimalnim obrtnim momentom od 600 Nm dostupnim između 3000 i 7000 o/min.

Motor je uparen sa 7-stepenim SSG (Seamless Shift Gearbox) menjačem sa dvostrukim kvačilom i ručicama na upravljaču koji snagu prenosi na zadnje točkove. Ugrađen je i sistem Pre-Cog za predizbor stepena prenosa.

Na masu automobila se pazilo pri svakom koraku pa tako MP4-12C teži 1336 kg. Maksimalna brzina automobila iznosi 330 km/h. Ubrzanje do 100 km/h iznosi 3.3 sekunde, a do 200 km/h 9.1 sekundu. Prosečna potrošnja se kreće oko 11.7 l na 100 km, a emisija CO2 iznosi 279 g/km. U McLarenu spominju podatak da sa ovom potrošnjom MP4-12C troši i zagađuje manje od Priusa, po jednoj konjskoj snazi (0.47 g/km po 1 KS).

Na centralnoj konzoli nalazi se Active Dynamics Panel putem kojeg vozač može podešavati različite parametre rada motora, menjača, naprednog aktivnog ogibljenja (ProActive Chassis Control), pomoćnih elektronskih sistema i sl.

Prekidači označeni slovima H (Handling) i P (Powertrain) omogućavaju vozaču podešavanje ogibljenja, upravljača i sistema elektronskog nadzora stabilnosti između načina rada Normal, Sport i Track, odnosno isti ti modovi ponuđeni su za odziv motora, rad menjača i kontrolu zvuka motora unutar vozila.

Zatim, tu su još i prekidači Active, Launch i Winter koji će ranije pomenute sisteme prilagoditi određenim uslovima. Na primer, Winter će sve elektronske funkcije prilagoditi situaciji smanjene trakcije i maksimalne pomoći vozaču. Boljoj upravljivosti će pripomoći i Brake Steer koji, prema potrebi, koči zadnji unutrašnji točak kako bi se poboljšalo ponašanje vozila u krivinama i ispravilo podupravljanje. Pri izlasku iz krivine ovaj sistem deluje poput diferencijala sa blokadom.

MP4-12C se može pohvaliti i aktivnom aerodinamikom (hidraulički pokretano zadnje krilo), odnosno vazdušnom kočnicom (Air Brake) koja podizanjem dodatno usporava vozilo. Vazdušna kočnica se aktivira snažnim kočenjem pri brzinama većim od 95 km/h. Za još efikasnije zaustavljanje kao opcija su dostupne i carbon ceramic kočnice. Inače, zaustavni put pri brzini od 100 km/h kod ovog automobila iznosi 30.5 m.

U prvoj godini proizvodnje McLaren planira da napravi oko 1000 primeraka ovog modela u sopstvenim pogonima u Wokingu. Za svaki MP4-12C biće potrebno izdvojiti oko 200.000 evra, što znači da će novi McLaren cenom biti veoma sličan Ferrariju 458 Italia. Na domaćem, britanskom tržištu lista čekanja je već dostigla 18 meseci, a prve isporuke počinju u maju.

Ekskluzivnosti svakako doprinosi i činjenica da MP4-12C ni jednu ugrađenu komponentu ne deli sa nekim drugim automobilom.

Tehnički podaci:

Model MP4-12C
Motor  
Radna zapremina, (litara/cm³) 3799
Konstrukcija motora V8 benzinski
Maksimalna snaga KW 441
Maksimalan obrtni moment Nm pri 1/min 600 / 3000-7000
Kategorija emisije izduvnih gasova -
Menjač 7-stepeni SSG
Performanse  
Maksimalna brzina, (km/h) 330
Ubrzanje od 0-100 km/h, (s) 3.3
Dimenzije i masa  
Dužina, (mm) 4507
Širina, (mm) 1909
Visina, (mm) 1199
Međuosovinsko rastojanje, (mm) 2670
Zapremina prtljažnika (l) 144
Zapremina rezervoara (l) -
Masa praznog vozila (kg) 1336
Potrošnja goriva  
U gradu, (l/100km) -
Na otvorenom putu, (l/100km) -
Kombinovano, (l/100km) 11.7
Vrsta goriva Bezolovni benzin

 

R. N. - Auto Portal