Delovi za automobile i od drveta

Delovi za automobile i od drveta

Delovi za automobile i od drveta

S namerom da poveća korišćenje obnovljivih, prirodnih materijala za proizvodnju auto delova, Fordov evropski razvojni centar u nemačkom Ahenu je započeo zanimljiv istraživački projekat sa jedinjenjem drveta i plastike.

S namerom da poveća korišćenje obnovljivih, prirodnih materijala za proizvodnju auto delova, Fordov evropski razvojni centar u nemačkom Ahenu (Aachen) u maju 2009. je započeo zanimljiv istraživački projekat sa jedinjenjem drveta i plastike, takozvanim "tečnim drvetom".

Novi materjal će biti podvrgnut različitim testiranjima, na osnovu kojih će u naredne dve godine biti izrečen konačan sud o njegovoj budućnosti. Projekat "tečno drvo" je deo javno finansiranih tehnoloških i inovativnih programa nemačke pokrajine Severna Rajna Vestfalija.

Proces dobijanja novog jedinjenja je sličan tehnologiji koja se koristi u proizvodnji gumenih jedinjenja. Za razliku od klasičnog drveta, jedinjenje sa plastikom sprečava apsorpciju vode, što produžava trajnost "tečnog drveta". Činjenica da se novo jedinjenje može dobiti od svih vrsta drveta, uključujući i otpadno, čini ga ekološki veoma atraktivnim.

"Tečno drvo" ima još jednu prednost: nova tehnologija značajno poboljšava zaptivne sposobnosti komponenata od drvenih vlakana, a izoluje neprijante mirise (koji su inače glavni "pratilac" svih delova od plastike ili gume). Otuda se novo jedinjenje bez dodatnog tretmana može koristiti u unutrašnjosti vozila, na primer, za sve vrste obloga. Motorski odeljak je još jedna "oblast" u kojoj bi moglo da se koristi "tečno drvo" – za proizvodnju postolja na kojem stoji baterija (akumulator).

Prve analize pokazuju da je "tečno drvo" idelano za reciklažu (ponovno korišćenje kao sirovine za novi proizvod), jer se može ponovo obraditi i do pet puta. Zato je njegov "CO2 bilans" (uticaj ugljen-dioksida na atmosferu) gotovo nautralan.

Do sada se čisto "tečno drvo" koristilo samo za visokokvalitetne ploče za oblaganje spoljnih površina u kućama ili izradu nekih delova nameštaja, ali samo u slučajevima kada proizvodni proces nije podrazumevao livenje u kalupima. Pri započinjaju novog projekta, Fordovi stručnjaci su, naime, već imali pouzdana saznanja o tome da niska viskoznost drvenih vlakana (u tečnom stanju) loše utiče na mogućnosti za livenje. Visok udeo drvenih vlakana (između 60 i 80 odsto) u novom jedinjenju, čini ih nepodbnim za konvencionalno brizganje, koje je jedini ekonomski isplativ proces u proizvodnji plastičnih komponeti za automoble. Ovo je jedno od najznačajnijih pitanja na koje odgovor treba da pruži projekat "tečno drvo".

Korišćenje sirovina iz obnovljivih, pirodnih zvora igra glavnu ulogu u Fordovoj srategii očuvanja okoline. Glavni clj razvojnih stručnjka te poznate marke jeste povećanje upotrebe novih, obnovljivih materijala u proizvodnji automobila i lakih komercijalnih vozila. Trenutno, više od 290 delova se već proizvodi od materijala iz obnovljivih izvora, kao što su, na primer, pamuk, drvo, lan, konoplja, vlakna od jute, prirodan kaučuk.

Među partnerima u projektu "tečno drvo" su još i Univerzitet u Paderbornu, kao i proizvođači mašina i opreme i organizacije u ambalažnoj i industriji organskih i neorganskih jedinjenja. Državni organi pokrajine Severna Rajna Vestfalija u ovom projektu, čiji je budžet veći od milion evra, učestvuju sa ulogom od 400.000 evra.

Grand Motors

pratite autoportal