Dacia Duster na testu

Dacia Duster na testu

Dacia Duster na testu

Dacia je sa modelom Duster uspela da sruši sve predrasude o rumunskom proizvođaču i ozbiljno poljulja segment jeftinih SUV vozila. Uz sasvim solidan i moderan oblik karoserije, glavni adut Dacia Dustera predstavlja pre svega izuzetno povoljna cena za tu klasu automobila.



Duster na prvi pogled svojim izgledom skreće pažnju na sebe. Za to je zaslužan njegov robustan izgled koji je dodatno naglašen masivnim off-road prednjim branikom u koji su integrisani veliki otvori za vazduh i dodatna zaštita donjeg dela vozila. Bokovi vozila otkrivaju veliku udaljenost od podloge, naglašene blatobrane i pragove.

Duster je dugačak 4.31, širok 1.82 i visok 1.63 metara, ima ojačanu šasiju koja je od tla udaljena 210 mm i prilagođena je korišćenju na različitim podlogama i terenima. U Dusteru mogu udobno da se smeste pet odraslih putnika, a zapremina prtljažnika se sa osnovnih 475 l, preklapanjem zadnjih sedišta, može povećati na 1636 l.

Razvijen je na platformi preuzetoj od Logana sa prednjim ogibljenjem tipa McPherson. Zadnje ogibljenje se razlikuje u zavisnosti od verzije. Kod verzije 4x4 ono je multi-link, dok je kod verzije 4x2 polukruta osovina, tako da su to u osnovi dva različita automobila.

U verziji 4x4 Duster je opremljen novim šestostepenim menjačem koji nudi veoma kratak 1. stepen prenosa što omogućava vožnju izuzetno niskom brzinom i poboljšava kretanje vozila pod opterećenjem uz veliki uspon. Verzija sa 4x4 pogonom ima prekidač kojim vozač može izabrati jedan od moguća tri režima vožnje.

U "Auto" režimu raspodela obrtnog momenta između prednje i zadnje osovine je automatska s obzirom na uslove prianjanja. U uobičajenim uslovima moment se prenosi samo na prednje točkove, a u slučaju slabijeg prianjanja moment se prenosi i na zadnje točkove. U režimu "Lock" vozač elektronski zaključava 4x4 pogon, a koristi se na zahtevnim terenima i van asfalta. U režimu "4x2" pogon je isključivo na prednje točkove, a koristi se u vožnji suvim putevima.

Pozicija sedenja vozača je visoka što omogućava bolju vidljivost i preglednost u gradu, ali i u otežanim off-road vožnjama. Podešavanje vozačevog sedišta je moguće po visini što takođe utiče da vozač pronađe svoju idealnu poziciju u zavisnosti od terena i uslova vožnje. Preglednost unazad je znatno lošija što predstavlja problem prilikom voznje u rikverc i parkiranja. Instrument tabla je slična predhodnim modelima Dacie pa nije toliko modernog dizajna. Utisak donekle kvari i jeftina i tvrda plastika od koje je izrađena kao i kvalitet završne obrade. Komande za regulaciju grejanja i ventilacije su postavljene previše nisko i nisu baš praktične za korišćenje, a isti slučaj je i sa elektropodizačima stakala. Kritike i mane upućene na račun Dustera se lako zanemare ako se uzme u obzir cena koja je 9.330 evra za osnovni model.

Od motora u ponudi su dostupni jedan benzinski i dva dizela. Testirani Duster je imao benzinski 1.6 16V sa 105 KS i 148 Nm obrtnog momenta. Prema fabričkim podacima, Duster sa benzinskim motorom od 0 do 100 km/h ubrzava za 11.5 sekundi i postiže maksimalnih 165 km/h. Prosečna potrošnja je deklarisana na 7.5 dok je na testu ona iznosila 9 l na 100 km. Pored benzinskog, Duster je dostupan i sa dizel motorom 1.5 dCi koji u slabijoj verziji raspolaže sa 85, a u snažnijoj sa 110 KS. Pogon na svim točkovima 4x4 je dostupan isključivo sa snažnijim dizel motorom kao i u benzinskoj verziji.

Testirana Dacia Duster u paketu opreme Ambiance, između ostalog, sadrži: čelične felne 16", preklopivu zadnju klupu, ABS + sistem pomoći pri naglom kočenju, vazdušne jastuke za vozača i suvozača, servo upravljač, svetla sa dvostrukom optikom, Isofix sistem na bočnim zadnjim sedištima, kodiranu blokadu paljenja, rezervni točak standardne veličine, središnje zaključavanje vrata, elektropodizače prednjih stakala, daljinsko otključavanje, uzdužne krovne nosače u crnoj boji, bočne vazdušne jastuke napred...

Najveća prednost Dustera u odnosu na konkurenciju jeste njegova povoljna cena i odnos uloženog i dobijenog, što je jedna od glavnih karakteristika svih Dacijinih modela. Dacija je Dusterom pokazala da se za nisku cenu može ponuditi ekonomični SUV male potrošnje koji je naklonjen prema očuvanju čovekove okoline. Manje zahtevnim kupcima koji imaju naklonost prema SUV klasi na raspolaganju je pogon na prednje točkove, dok avanturisti mogu da se opredele za model sa pogonom 4x4.

Početna cena na našem tržištu iznosi 9.330 evra, dok najskuplju verziju sa dizel motorom, pogonom 4x4 i Laureate paketom opreme treba platiti 16.330 evra.

Koliko su ozbiljne ambicije Dacije u proizvodnji Dustera govori i podatak da je u razvoj fabrike uloženo 290 miliona evra kao i da su kapaciteti Rumunske fabrike u Pitestiju 25 Dustera na svakih sat vremena.

Tehničke karakteristike Dacije Duster 1.6 16V:

Motor
Radna zapremina, (litara/cm³) 1.6 / 1598
Konstrukcija motora 4-cilindrični benzinski motor
Maksimalna snaga KW 77
Maksimalan obrtni moment Nm pri 1/min 148 / 3750
Kategorija emisije izduvnih gasova Euro 4
Menjač Manuelni 5
Performanse
Maksimalna brzina, (km/h) 165
Ubrzanje od 0-100 km/h, (s) 11.5
Dimenzije i masa
Dužina, (mm) 4315
Širina, (mm) 1820
Visina, (mm) 1630
Međuosovinsko rastojanje, (mm) 2670
Zapremina prtljažnika (l) 475-1636
Zapremina rezervoara (l) 50
Masa praznog vozila (kg) 1160
Potrošnja goriva
U gradu, (l/100km) 9.7
Na otvorenom putu, (l/100km) 6.4
Kombinovano, (l/100km) 7.5
Vrsta goriva Bezolovni benzin

Garancija na modele Dacije Duster iznosi 3 godine ili 100.000 km.

Prvi servis se obavlja nakon 15.000 km ili jednom godišnje. Obuhvata zamenu ulja u motoru, filtera za ulje, filtera vazduha i filtera benzina. Cena prvog servisa iznosi 10.500 dinara.

Što se tiče troškova za prvu registraciju Dacije Duster 1.6 16V, Agencija Tandem, zastupnik Milenijum osiguranja, kaže da sa polisom osiguranja, taksama, tablicama, saobraćajnom dozvolom i tehničkim pregledom troškovi iznose 21.200 dinara.

Za sve dodatne informacije posetite zvanični sajt Dacia Srbija.

Ostale slike sa testiranja pogledajte u našoj galeriji Test Dacije Duster.

Tekst i foto: Srđan Petrović