50 godina Citroena

50 godina Citroena

50 godina Citroena

Legendarni model DS, kod nas poznat pod nadimcima žaba i ajkula, je u izboru za automobil prošlog veka zauzeo treće mesto. U oktobru 2005. se navršava tačno pola veka od njegove promocije, što Sitroen obeležava novim izumima koji olakšavaju upravljanje vozilom.



Zavesa se polako spustila, a dvoranom se začuo glasan uzdah. Zbunjeni posetioci su gladali u začuđujući objekat, koji je imao četiri točka a izgledao je totalno različito od svega do tada postojećeg. Jedinstveno – neponovljivo – prelepo! Ubrzo je probni vozač startovao motor i automobil je momentalno počeo da se odiže od tla. Posmatrači su još više bili zbunjeni. Međutim, tu nije bio kraj iznenađenjima. Vozač je skinuo jedan zadnji točak, seo u auto i odvezao se. Na tri točka! Momenat tišine, a onda se dvoranom razlegao aplauz. Koliko je predstava bila uverljiva – neponovljiva, najbolje govori podatak da je do kraja tog radnog dana naručeno 12.000 takvih drumskih lađa. Bolje reći ajkula! Ceo događaj se odigrao 6. oktobra 1955. godine na Salonu automobila u Parizu. Od tog dana sitroen DS, poznatiji kao žaba ili ajkula, ređao je uspeh za uspehom. Postao je legenda.

Zašto je jedna limuzina izazvala takvu reakciju? Jedinstven dizajn, o kome je suvišno trošiti reči, i danas, pola veka kasnije deluje očaravjuće. Toliko da je pre samo neku godinu sitroen DS iskorišćen kao dominantna figura spota Tine Tarner i Erosa Ramacotija. Ipak, dizajn ajkule je tek u drugom planu – posle genijalnih konstrukcionih rešenja francuskih inžinjera. Prvenstveno, zbog hidropneumatskog oslanjanja točkova koje omogućava vanserijski udobnu vožnju, a po potrebi auto je mogao da se do prvog servisa preveze i na tri točka. Sitroen DS je bio prvi velikoserijski automobil u svetu sa ugrađenim disk-kočnicama. Model iz 1955. godine DS 19 pokretao je benzinac zapremine 1,9 litara sa maksimalnih 70 KS pri skromnih 4.500 obrtaja kolenastog vratila u minuti. Potrošnja je bila najčešće oko 10 litara goriva.

Krajem šezdesetih godina prošlog veka urađene su značajne izmene na DS-u. Dizajn karoserije je uglavnom ostao neizmenjen. Najuočljivija promena bili su novi farovi. Prednja svetla su duplirana. Po dva fara su se nalazila ispod zajedničkog elipsastog sočiva koje ih je ujedno štitilo od prljavštine. Duga svetla su bila povezana sa servo-upravljačem i pratila su njegovo zakretanje, odnosno osvetljavala su mnogo veću površinu krivine. Ta ideja je tek u poslednje dve godine postala standard na automobilima više klase. Žaba je mogla da se naruči i sa poluautomatskim menjačem bez pedale kvačila, što je vožnju činilo još udobnijom. Krajem šezdesetih godina u model DS 23 bio je ugrađivan najsnažniji Sitroenov motor (benzinac) koji je iz 2,3 litra radne zapremine maksimalno ostvarivao 125 KS. To je bilo dovoljno za krajnju brzinu od 185 km/h, uz ubrzanje do stotke za tada odličnih 13 sekundi.

Godine 1974. Sitroen sa Pežoom i drugim manjim francuskim firmama stvara grupaciju PSA. Međutim, sledeće godine se gasi proizvodnja sitroena DS iz prilično nerazumljivih razloga. Za dve decenije proizvedeno je 1.220.755 žaba, odnosno ajkula. Koliko je DS uticao na razvoj automobilske tehnike i kakav je trag ostavio najbolje govore sledeći podatak – poneo je titulu najrevolucionarnijeg i najudobnijeg auta svih vremena. Remek delo, kakav je DS, našao se na visokom trećem mestu u izboru Automobila stoleća, iza forda T i minija. Žaba je još uz boing 747, hemijsku olovku i epl mekintoš proglašena za proizvod veka!
Obeležavanje jubileja – pola veka od predstavljanja DS-a koje se odigralo u parizu možete pogledati u našoj galeriji.